על ארגון פר"ח –מהשותפים הותיקים והטובים שיש לקרן אייסף מאז הקמתה. המלגאים של אייסף פועלים בפרויקטים חינוכיים משותפים.
מר אלון גלרון, ספר על ההיסטוריה של ארגון פר"ח
"הארגון נוסד ב-1974 ביוזמתו של ד״ר רוני עטר, שהיה אז דוקטורנט במכון ויצמן, ובהשתתפותו הפעילה של פרופ' חיים הררי מהמכון שהתמיד במשך ארבעים שנה כשותף פעיל בהרחבת הפרויקט וכיו"ר מועצת פר"ח. רוני עטר הקדיש שש שנות התנדבות להקמת המפעל ולפריסתו בכל הארץ מהמרכז שבמכון וייצמן, עד להצטרפותו של המנכ"ל המיתולוגי עמוס כרמלי, שהרחיב והעמיק את הפרויקט במשך למעלה משלושים שנה.
בפר"ח פעילים בכל שנה כ-23,000 סטודנטים. חונכים וחניכי פר"ח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקרית שמונה ועד אילת. הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם, מלגת לימודים חלקית ו/או נקודות זכות אקדמיות. הם מעורבים ב-1260 פרויקטים בשבע מנהלות אזוריות: שלוש מנהלות בצפון הארץ, שתיים במרכז ועוד שתיים בדרום. הפרויקט מקיף כ-12% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ורבבות של ילדים נזקקים.
"עד עתה עברו דרך פר"ח 745,000 סטודנטים ואני פוגש בגאווה מנהלי מח' חינוך, ראשי רשויות מקומיות, אנשי אקדמיה או בעלי תפקידים אחרים שהיו חונכים או חניכים של הארגון. בהיותו פרויקט החונכות הגדול מסוגו בעולם, פר"ח מספק השראה, ולעיתים חומרי הדרכה, למפעלי חונכות דומים בכ- 20 ארצות בעולם".
ספר על שותפות עם קרן אייסף
"הקשר עם אייסף נעשה באמצעות שבע המנהלות של הארגון. זהו קשר ארוך שנים המשתנה על פי הצרכים. בשנים האחרונות התחלנו להכניס תכנים חדשים המועברים לסטודנטים בהרצאות ברחבי הארץ בנוגע לחברה הישראלית, השנה הנושא המרכזי הוא ההשכלה הגבוהה ותרומתה לניעות חברתית. תכנים אלה טבעיים יותר לקרן אייסף מאשר לגורמים אחרים איתם אנו עובדים.
"מדי שנה אנו מעניקים אותות הוקרה ל-12 סטודנטים המשתתפים בחנוכות של פר"ח. כמעט מידי שנה, כולל בשנה החולפת זכה באות גם מלגאי של אייסף.
השנה לאור הנסיבות המיוחדות ישנה התגייסות לאומית מיוחדת בקרב סטודנטים רבים.
כיצד מתקיים הקשר בימים אלה?
"לאור המשבר הפוקד אותנו הקשר חשוב והוא ממשיך בימים אלה בדרכים שונות מן הרגיל וניכר שמלגאי אייסף מודעים לחשיבותו. הסטודנטים פיתחו מחשבה יצירתית והבינו את הפוטנציאל הטמון באמצעים המקוונים כמו שיחות צ'טים, ואטס'אפ, זום, סקייפ על מנת להבטיח שגרה ותמיכה לילדים.
מהם היקפי השותפות של פר"ח עם אייסף בתקופה זאת?
"שיתופי הפעולה הם רבים: כ-150 סטודנטים של אייסף פועלים מדי שנה עם כמה מאות חניכים משותפים. על פי הנחיות הברורות של משרד החינוך נתבקשנו לשמר את הקשרים הקודמים שנוצרו בין החונך לחניך אך לא לצרף תלמידים שלא היו לפני תקופת הקורונה. הצימאון לעבודה משותפת קיים משני הכיוונים והתגייסות הסטודנטים היא טוטאלית. תמיכת הסטודנטים אינה קשורה כרגע רק בלמידה וזאת מתוקף הנסיבות: התלמידים חשים צורך בחיזוק ובשיחות נפש עם החונך על מנת לחלוק חרדות, חששות, מתח לצד רגעי שמחה.
לאור הנסיבות האם השיטות המקוונות מתאימות לסוג הקשר עם התלמידים?
"לא פשוט לשמור על קשר עם בני הנוער במצב זה כי הרי הופרה המסגרת הרגילה וקשה להחזיר את החניך לאותה נקודה בה הופסקה. הרי בינתיים התרחשו לא מעט אירועים מלחיצים. אך כולם מעוניינים שהחונכות תימשך."
האם יש היבטים נוספים לפעילות בימי המשבר הנוכחי?
"ישנן מספר יוזמות חדשות, לדוגמה ברהט בה יש לנו מרכז מדעי : עשינו בשיתוף עם מד"א סרטונים כדי להעביר חומר הסברה לילדים, בשפה הערבית ובגובה העיניים. ערכנו גם פעילויות מקוונות כמו חגיגות יום הולדת אך כמובן שלא כל הסיפורים מגיעים לאזני.
"ככלל, הסטודנטים מעבירים לחניכים את ההרגשה שאכפת להם, שיש אוזן קשבת, שהם שם בשבילם. ואלה הדברים החשובים ביותר בימים אלה."